کد مطلب:18882
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:8
ورع و پارسايي، چه درجاتي دارد؟
ورع و پارسايي درجاتي دارد اولين درجه آن كه از همه نازلتر است، ورع اهل توبه است كه انسان از معصيت ميپرهيزد و توبه ميكند و به اطاعت روي ميآورد.
از اين بالاتر ورع اهل صلاح است، كه از مشتبهات نيز ميپرهيزد. رسول گرامي اسلام(ص) فرمودند «دعْ ما يُريبك إلي ما لايُريبك» (وسائل الشيعه18/124) [چيزي كه شبهناك است و كاري كه مشتبه است و حلال بودن آن روشن نيست ترك كنيد.] غذاي شبهناك حرف شبهناك را گرچه ظاهراً حلال است، ولي چون حليتش مشكوك است، ترك كنيد. اين ورع صالحين است.
از اين بالاتر ورع اهل تقوا است؛ كه نه تنها از محرّمات و مشتبهات پرهيز دارند بلكه حتي از حلالهايي كه انسان را به سوي مشتبه ميكشاند، نيز ميپرهيزند. گاهي انسان درباره افراد سخن ميگويد، ولي كم كم ممكن است سخن منتهي شد به جايي كه احتمال هتك حيثيّت يا غيبت مؤمني ميرود، البته بايد آن را ترك كند. يا در مسائل مالي كم كم است دستش به مال مشتبه آلوده شود، ترك كند. آن حلالي را كه احتمال ميدهد كم كم پيآمد شبهناك داشته باشد نيز ترك كند. اين ورع اهل تقوي است.
از اين بالاتر ورع صدّيقين است. كه از هر چه غير خداست وارستهاند؛ از هر چه غير حق است پرهيز ميكنند. اگر قلب جز محبت خدا چيز ديگر نپذيرفت قلب صديقين است.
خداي سبحان فرمود «ما جَعل اللهُ لِرَجلٍ مِن قَلبيْنِ في جَوفه» احزاب/4. قلب، يعني همان لطيفه و جان الهي، در يك انسان دو قلب وحود ندارد. به ما هم آموختند كه از خداي سبحان مسئلت كنيد كه در اين قلب جز محبت حق چيزي راه پيدا نكند. «وقلبي بحُبّك مُتيماً» (از فقرات دعاي كميل). [بار الها قلب مرا به محبت و دوستي خود شيدا و بيقرار كن.] اين تربيت، تربيت صدّيقين است كه قلب، از غير خدا وارسته باشد.
آية الله جوادي آملي
حكمت عبادات
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.